Svartrot

I Sverige blir skorsonnerroten, eller svartroten som den også kalles, omtalt som bondesparris. Og skorsonnerroten har en del til felles med asparges, både med hensyn til smak og fasong. Forsøk å tilberede den på samme måte, dampet og servert med hollandaise. Du vil ikke bli skuffet!

Skorsonnerrot, eller svartrot som den også kalles, er en lang, fingertykk rotvekst. Den ser nok ikke så tiltalende ut der den ligger, dekket av sandjord. Men ikke la deg lure av utseendet, dette kan være roten til mye godt. Den lange, smale roten har hvitt fruktkjøtt og smaken er mild og god og minner om asparges.

 

Velg riktig skorsonnerrot

Skorsonnerrot skal være mørkebrun til sort. Roten skal være fast, spenstig og dekket av sandjord.

 

Oppbevaring

Skorsonerrot oppbevares i kjøleskap ved 0-4 ºC i plastpose eller plastboks. Skorsonerrot har lang holdbarhet når den lagres riktig.

Skorsonnerroten kan brukes på samme måte som asparges, gjerne servert med hollandaisesaus, eller i en suppe med selskap av pastinakk og spinat. Skorsonnerroten gir også en fin smak i pureer.
Kilde: Bama

 

Slik tilbereder du skorsonnerrot

Skorsonnerrot er lange, tynne rotstenger med et mørkebrunt, nesten svart, ytre. Når du skreller den, kommer det frem en hvit, lekker rot med en behagelig og god smak. Med denne roten er det to ting som er viktig å huske på:

Når du har skrelt en skorsonnerrot må du umiddelbart legge den i vann med litt sitron, ellers blir den nesten svart med en gang.

Det kan være litt vanskelig å skrelle en skorsonnerrot før koking da saften er ganske seig og klebete. Skorsonnerrot blir først og fremst kokt, da blir den ikke misfarget.

Koketiden er mellom 20-25 minutter til roten er mør. Bruk en stikke eller kniv for å sjekke. Server den som tilbehør til alle slags kjøttretter og gjerne med en god saus til, f.eks béchamel eller bearnaise.

 

Næringsinnhold

Skorsonerrot er en kalorifattig grønnsak som inneholder mindre mengder vitaminer og mineraler. Den er en kilde til kostfiber og inulin.

 

Helseeffekt

Skorsonerrot inneholder inulin som er en lang kjede av fruktose. Inulin er et løselig fiber med en noe søtlig smak som både er nyttig for helsen og tarmene. Inulin er mat for de gode tarmbakteriene, de såkalte bifidobakteriene. Slik bakterieføde kaller vi prebiotika og det betyr at inulin kan stimulere veksten av helsebringende tykktarmsbakterier - på bekostning av de uheldige. I tillegg til å kunne virke gunstig på fordøyelsen, er inulin med på å regulere blodsukkeret vårt. Derfor kan både diabetikere og andre som har problemer med svingende blodsukker spise denne grønnsaken med god samvittighet.